Ko otrokovi potenciali ne pridejo na dan
Verjetno ste vsi že kdaj slišali o refleksih. Večina pomisli na reflekse, ki jih imamo celo življenje in s katerimi se varujemo (npr. ko se dotaknemo vroče plošče in hitro umaknemo roko, ko stopimo na nekaj ostrega, dvignemo nogo …). Zelo pomembni pa so tako imenovani primarni refleksi, ki jih ima otrok do 2., najkasneje do 3. leta, kasneje pa se naj ne bi več pojavljali. Če so dlje časa aktivni oz. nezreli, manj zreli, napačno razviti, neintegrirani, se morda sploh ne pojavijo ali se napačno pojavljajo, lahko to pomeni veliko oviro v otrokovem razvoju (gibalnem, kognitivnem, čustvenem, vedenjskem itd.). Potenciali ne pridejo na dan, ker imajo možgani in telo toliko delo še s primarnimi vzorci (ki jih vodi najbolj primarni del možganov – možgansko deblo) in kompenzacijami, da ne zmorejo kvalitetno opravljati višjih funkcij.
Gre za reflekse, ki se pričnejo razvijati že v maternici in jih lahko vidimo pri 10.-12. tednih gestacije. V nosečnosti se razvijajo in aktivirajo, prav tako med porodom, ko otrok iz vodnega okolja pride skozi porodni kanal v gravitacijsko okolje in po rojstvu.
Dozorevajo do povprečno 2. leta starosti. Pravilno pa dozorevajo, če otrokom omogočamo zdrav razvoj in veliko ustreznih gibalnih spodbud. V času razvoja in rasti se otroški refleksi integrirajo v višje funkcije možganov. Ko se to zgodi, se ne odzivamo več refleksno. Imamo možnost izbire in kontrole giba.
Vzorci preprečujejo razvoj bolj zrelega gibanja
Travma, bolezen, poškodba, pretiran stres v času nosečnosti, rojstva ali v zgodnjem otroštvu lahko zaustavijo oz. ovirajo razvoj in integracijo refleksa. Tudi kasneje v otroštvu in v odrasli dobi lahko pretirano stresne situacije (fizične ali čustvene) povzročijo, da se oseba vrne nazaj k refleksnim vzorcem iz otroštva. Stimulirana so preživetvena področja zadnjih možganov ter s tem zoženo zavestno področje oz. omejena sposobnost razumevanja, učenja novega.
Prizadeti refleksi so aktivni, vendar niso integrirani, zreli. Posledica je, da otrok oz. oseba razvije nekonstruktivne ali celo nenormalne gibalne vzorce, kar preprečuje razvoj bolj zrelega gibanja in spretnosti ter intelektualnih procesov. Neintegrirani refleksi so vzrok težav pri učenju, govoru, motoriki, koncentraciji, vedenju, organizaciji, čustvovanju, razvoju, imunosti …