Že takoj po rojstvu otroka lahko starši poskrbite za dobre spalne navade in rutino, ki bo vašem dojenčku pomagala do boljšega spanca. Preverite, katere napake počne večina staršev in se jim z nekaj namigi tudi izognite.

Vesna Osmanagić

Prva napaka: prehitro odlagamo speče otroke (dojenčki spijo drugače kot odrasli!)

Dojenčki potrebujejo veliko več spanja kot odrasli. To spanje pa (žal) ne poteka v enem dolgem kosu čez noč. Čeprav se že v prvih mesecih po rojstvu večina dojenčkovega spanja skoncentrira na nočno spanje, je to kljub temu prekinjeno. Eden izmed glavnih razlogov za to prekinjeno spanje so zraven potrebe po hranjenju tudi spalni cikli dojenčkov, ki se od spalnih ciklov odraslih krepko razlikujejo.

Prva bistvena razlika je ta, da so spalni cikli dojenčkov krajši in trajajo v povprečju 50-60 min, medtem ko traja spalni cikel odraslih med 90 in 100 min. Ker je spanje proti koncu spalnega cikla zelo rahlo, se dojenček v večini primerov zbudi, ker še ne zna oz ne zmore povezat spalnih ciklov.

Druga razlika je ta, da preživijo dojenčki skoraj polovico svojega spanca v aktivni fazi spanja (REM spanje), nedonošenčki pa tudi do 80%. Odrasli, na primer, v REM fazi preživimo le 25 % časa. Za to fazo aktivnega spanja je značilno, da se takrat razvijajo otroški možgani, tvorijo se spomini, takrat predelujemo dnevne dogodke itd. Za dojenčke to pomeni, da je približno 50% njihovega spanja dokaj plitvega, in takrat veliko sanjajo. Prav to plitvo spanje je lahko dodaten razlog, da se vaš dojenček zbuja bolj pogosto – in ne vedno njihova lakota, kot zmotno skrbi večino doječih mam na začetku.

In napaka, ki jo počne večina staršev na začetku? Prehitro odlaganje v posteljico.

Ko dojenček zaspi, najprej zdrsne v fazo rahlega sanjanja oz REM in če ga takrat prehitro odložite, se bo zbudil. In ne, ni lačen, ne, ni vam zmanjkalo mleka. Dojenček še ni globoko spal! Po drugi strani pa starejši dojenčki in odrasli najprej preidemo v globoko spanje in večina REM spanja se kasneje skoncentrira na drugo polovico noči. Ja, prav ste ugotovili: starejši otroci in odrasli imamo daljša obdobja neprekinjenega spanca v začetku noči, v drugi polovici pa se (vsaj dojenčki :)) pogosteje prebujajo.

Druga napaka: prehitro popustimo mnenjem in pritiskom

Tako kot ste individualni vi – mame in očetje, je individualen tudi vaš dojenček. Ne obstaja zlato pravilo, ki bi nam povedalo, kdaj bo otrok prespal noč, kdaj ne potrebuje več nočnega hranjenja, kdaj mora opustiti dnevni počitek in ali je dobro, da spi z dudo.

Ko so ubadate z nespanjem svojega dojenčka, bodo mnenja, nasveti in predlogi prihajali iz vseh koncev in krajev. Kljub temu da so ti nasveti dobronamerni, ni nujno, da so primerni za vas in vašo družino. Nekaj, ker je delovalo pri vasi prijateljici/znanki/teti/sosedi/mami X na internetu, ni nujno, da bo delovalo pri vas.

Počutje in značaj vašega otroka, vaš karakter, vaš pristop k vzgoji otroka ter dinamika vaše družine so glavni faktorji, ki bodo vplivali na otrokovo in posledično vaše spanje. Zato je ključnega pomena to, da se ne primerjate z drugimi.  To pa sicer tudi ne pomeni, da se morate sprijazniti z dejstvom, da vaš dojenček “pač” ne spi dobro in da naslednjih par let “pač” ne boste spali. To pomeni, da morate najti pristop, ki bo ustrezal vam. Pristop, ki bo primeren vašemu dojenčku in vam pomagal pri vaših individualnih težavah. Vsaka mama pozna svojega otroka najbolje in nihče drug vam ne more povedati, kaj je prav in kaj ne. Poslušajte vas instinkt. Zaupajte si in se opremite z znanjem:

POVSEM NOV SPLETNI TEČAJ – V ŽIVO S SVETOVALKO ZA SPANJE!

Ne zamudite prijave in se končno naspite tako, kot si želite.

Tretja napaka: ne uvajamo dobrih spalnih navad

Dobre spalne navade niso nekaj, ker bi bilo dojenčkom prirojeno. Dobrih spalnih navad se mora dojenček naučiti in pri tem smo lahko starši v veliko pomoč. Dobre spalne navade lahko vzpostavimo na številne načine in dojenčka lahko že od samega začetka nežno vodimo k boljšemu spanju.

– že od rojstva naprej lahko pri dojenčku uvedemo rutino pred spanjem. Ta je izrednega pomena, ker otroka umiri, sprosti, in pripravi na spanje

– prav tako k dobrim spalnim navadam prispeva spalno okolje. Dojenčku uredite prijazen prostor za spanje, ki bo tako zanj kot za vas prijeten in sproščujoč. Spi naj v temni sobi s primerno temperaturo. Ležišče naj bo dokaj trdno in ravno, zaradi varnosti brez blazin, odej in igrač.

– obdobja budnosti so pri novorojenčkih zelo kratka, zato omogočite vašemu dojenčku dovolj dnevnih počitkov in preprečite preutrujenost. Dobri in dolgi dnevni počitek navadno pomenijo boljše spanje ponoči!